dnes je 31.3.2025

Input:

č. 1036/2007 Sb. NSS, Odpady: nežádoucí znehodnocení, odcizení nebo únik odpadů

č. 1036/2007 Sb. NSS
Odpady: nežádoucí znehodnocení, odcizení nebo únik odpadů
k § 4 písm. p) a 5 66 odst. 2 písm. b) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů
Za původce komunálních odpadů vznikajících na území obce, které mají původ v činnosti fyzických osob, na něž se nevztahují povinnosti původce, se považují obce [§ 4 písm. p) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů]. Na obce se tak vztahuje zákonná fikce původce odpadu bez ohledu na to, zda obec odpad vytvořila či nežádoucím způsobem v rozporu se zákonem na určené místo na svém území sama uložila. Neučiní-li obec - jakožto původce odpadu stanovený zákonnou fikcí - dostatečná opatření k zabránění nežádoucího znehodnocení, odcizení nebo úniku odpadů, nese odpovědnost dle § 66 odst. 2 písm. b) zákona o odpadech.
(Podle rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 28. 7. 2006, čj. 9 Ca 296/2004-49)
Prejudikatura: k pojmu původce odpadů srov. Soudní judikatura správní č. 386/1999, č. 693/2000 a rozhodnutí č. 245/2004 Sb. NSS.
Věc: Obec L proti Ministerstvu životního prostředí o uložení pokuty.

Česká inspekce životního prostředí (dále jen „ČIŽP“) rozhodnutím ze dne 3. 8. 2004 uložila žalobkyni pokutu ve výši 15 000 Kč za porušení § 16 odst. 1 písm. f) zákona o odpadech, kterého se žalobkyně dopustila jako původce komunálního odpadu tím, že nezabezpečila odpady umístěné v prostoru chatové oblasti T. před nežádoucím únikem.
Ministerstvo životního prostředí odvolání žalobkyně zamítlo a rozhodnutí správního orgánu I. stupně potvrdilo. V odůvodnění uvedlo, že na stanovišti pytlů pro chatovou oblast se nalézá mnoho potrhaných igelitových pytlů, plastových pytlů modré barvy, ale i různých dílčích odpadů. Poukázalo rovněž na vyhlášku obce č. 2/2002, kterou se stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů a systém nakládání se stavebním odpadem; podle článku 6 odst. 1 písm. f) této vyhlášky mezi povinnosti vlastníka objektu náleží v oblastech nepřístupných pro systém pravidelného svozu využívat igelitové pytle a umísťovat je na předem stanovená sběrná místa. Z formulace této povinnosti nevyplývá výhradní používání igelitových pytlů. Nedílnou součástí vyhlášky je příloha č. 1 (označení sběrných nádob) a příloha č. 2 (specifikace, rozmístění stanovišť sběrných nádob a sběrných míst na igelitové pytle pro jednotlivé složky odpadů). Z mapových příloh vyplynulo, že obec nemá vyznačená sběrná místa bez ohledu na název této přílohy, ale má tzv. „dočasné úložiště TKO“; tento pojem není uveden v článku 2 mezi základními pojmy citovanými obecně závaznou vyhláškou obce, a proto jej lze různě interpretovat. Podle článku 8 vyhlášky u „frekvence svozu“ odpadu není stanoveno žádné časové rozpětí pro systém pravidelného svozu odpadu v rekreačních a chalupářských oblastech. Z fotodokumentace není zřejmé, z jakého období nashromážděný odpad pochází. Podle stavu igelitových pytlů a jejich množství je možné předpokládat delší dobu. Z vyjádření obce ze dne 30. 4. 2004 k zahájení řízení o uložení pokuty je patrné, že obec o problému nežádoucího úniku odpadu věděla, neboť konstatovala
Nahrávám...
Nahrávám...