dnes je 21.11.2024

Input:

Kdo informuje pacienta

1.6.2017, , Zdroj: Verlag Dashöfer

4.1.1
Kdo informuje pacienta

JUDr. Magda Vavrušková, JUDr. Jakub Vozáb, Ph.D., Vozáb & Co. Law Offices s.r.o.

Podle ZZS informaci o zdravotním stavu pacientovi podává ošetřující zdravotnický pracovník, který je způsobilý k poskytování zdravotních služeb, jichž se podání informace týká.

Ošetřující zdravotnický pracovník

Ošetřující zdravotnický pracovník je ten, který navrhuje, poskytuje a vyhodnocuje individuální léčebný postup u konkrétního pacienta a koordinuje poskytování dalších potřebných zdravotních služeb. Lékařský výkon provádí ošetřující lékař, a ten je tedy také odpovědný za informovanost pacienta ohledně tohoto výkonu.

Je navíc zřejmé, že pokud se jedná o výkon, který spadá pod určitou specializaci, bude prováděn lékařem s danou specializací a tento v daném oboru kvalifikovaný lékař má pacienta informovat. Pokud jde o nelékařský výkon prováděný např. klinickým psychologem, musí být pacient informován tímto specialistou. Pokud půjde o zdravotní službu, kterou poskytuje zdravotnický pracovník (např. odběr krve prováděný sestrou), bude pacienta informovat tento zdravotnický pracovník.

Příklad z praxe

Například o endoprotéze kyčelního kloubu, kterou provádí ortoped, nemůže pacienta kvalifikovaně informovat praktický lékař, i když ji absolvovalo mnoho dalších pacientů z jeho ordinace, případně on sám. Způsobilost k poskytnutí informací o zdravotním stavu a navrhovaném léčebném postupu, tak aby se pacient mohl kvalifikovaně rozhodnout, má pouze ortoped, který má odpovídající vzdělání ohledně používaných postupů, jejich vedlejších účinků, případných rizik spojených s výkonem, typů kloubních náhrad atd. Praktický lékař může předběžně pacienta seznámit s principy, výhodami či riziky daného zákroku, zdravotní sestra může pacientovi nabídnout k pročtení informační leták nebo formulář informovaného souhlasu, konečná odpovědnost za informovanost však leží na ortopedovi, který musí s pacientem pohovořit o proceduře, a to v dostatečném předstihu před operací, a ujistit se, že pacient všemu porozuměl. Předchozí komunikace pacienta s jeho kolegy jeho práci sice urychlí, protože pacient už bude jistými informacemi disponovat a k diskusi bude připraven, ale v žádném případě nemůže nahradit kvalifikovanou informaci.

V českých porodnicích bylo běžnou praxí, že sestra předloží pacientce v předstihu k podpisu formulář informovaného souhlasu s epidurální anestezií, císařským řezem nebo s transfuzí (někdy už při registraci k porodu). Je dobře, že pacientka měla dostatek času seznámit se s obsahem formulářů v dostatečném předstihu před porodem. Nicméně je třeba si uvědomit, že tento dokument, byť podepsaný, je bez vlastní komunikace s ošetřujícím lékařem vcelku bezcenný. Navíc pokud pacientka dokument podepsala a datovala okamžitě, z uvedeného data vyplývá, že se tak stalo zhruba v době registrace, což je většinou termín týdny vzdálený od prvního kontaktu s ošetřujícím lékařem.

Nahrávám...
Nahrávám...