6.2
Nová vyhláška o požadavcích na minimální technické a věcné
vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče
MUDr. Jana Uhrová
NahoruÚvod
Ve Sbírce zákonů rozeslané 26. 3. 2012 (částka 36) byla otištěna
vyhláška č. 92/2012, kterou ministerstvo zdravotnictví na základě zmocnění dle
§ 11 a § 120 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách nově stanovuje
požadavky na věcné a technické vybavení zdravotnických zařízení.
V úvodní části jsou uvedeny přílohy stanovující obecné minimální
požadavky pro všechna zdravotnická zařízení (příloha 1) a další požadavky pro
jednotlivé typy těchto zařízení:
Příloha 2 – ambulantní péče
Příloha 3 – jednodenní péče
Příloha 4 – lůžkové péče
Příloha 5 – lékárenské péče
Příloha 6 –
zdravotnické dopravní služby
Příloha 7 – zdravotnické záchranné služby
Příloha 8 – přepravy pacientů neodkladné péče
Příloha 9 – kontaktních
pracovišť domácí péče
Požadavky stanovené jinými právními předpisy (například vyhlášky o
technických požadavcích na stavby, o stanovení podmínek požární bezpečnosti, o
správné lékárenské praxi, o radiační ochraně, vyhláška, kterou se upravují
hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče,
vyhláška, kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a
biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých
staveb, vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady) touto vyhláškou nejsou
dotčeny.
NahoruTermín zajištění povinného vybavení
Dále vyhláška stanoví termín, do kterého jsou poskytovatelé zdravotní
péče povinni zajistit technické a věcné vybavení v souladu s touto
vyhláškou:
- -
do 12 měsíců ode dne nabytí její účinnosti poskytovatelé uvedení v
§ 121 odst. 1 zákona o zdravotních službách, což jsou osoby oprávněné
provozovat nestátní zdravotnická zařízení na základě rozhodnutí o
registraci,
- -
do 9 měsíců ode dne nabytí její účinnosti poskytovatelé uvedení v
§ 122 odst. 1 zákona o zdravotních službách, což jsou osoby oprávněné
provozovat zdravotnická zařízení státu.
Do této doby musí všechna zdravotnická zařízení splňovat požadavky na
technické a věcné vybavení podle dosavadních právních předpisů.
NahoruÚčinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2012.
NahoruPřílohy
Z obecných požadavků se všech poskytovatelů týká příloha č. 1. Pro
provoz lékařských ordinací je důležitá zejména příloha č. 2, event. příloha č.
3 (poskytování jednodenní péče). Další přílohy, týkající se požadavků na
vybavení lůžkových zdravotnických zařízení, lékárenské péče, zdravotnické
dopravní a záchranné služby, přepravy a pracovišť domácí péče, přesahují
rozsahem i náplní účel této publikace, proto je neuvádíme.
NahoruObecné požadavky pro všechna ZZ
Příloha č. 1 k vyhlášce č. 92/2012 Sb.
Obecné požadavky na technické a věcné vybavení zdravotnických
zařízení
-
Zdravotnické zařízení musí z hlediska stavebně technických
požadavků na prostory a jejich funkční a dispoziční uspořádání umožňovat
funkční a bezpečný provoz.
-
Zdravotnické zařízení dále musí:
-
tvořit provozně uzavřený a funkčně provázaný celek,
-
být umístěno v nebytových prostorech splňujících obecné
požadavky na výstavbu,
-
mít zajištěnu dodávku pitné vody a dodávku teplé vody, pokud
není zajištěn její ohřev na místě,
-
mít zajištěn odvod odpadních vod,
-
být vybaveno systémem přirozeného nebo nuceného větrání a
systémem vytápění,
-
mít zajištěno připojení na veřejný rozvod elektrické
energie,
-
být vybaveno připojením k veřejné telefonní síti, a to pevné
nebo mobilní, pokud není dále uvedeno jinak,
-
být vybaveno počítačem s připojením k internetu; toto vybavení
se nevyžaduje, jde-li o zdravotnické zařízení uvedené v části I. přílohy č. 2 k
této vyhlášce, pokud není dále uvedeno jinak.
-
Prostory určené pro
-
manipulaci s biologickým materiálem,
-
provádění operačních výkonů nebo
-
provádění endoskopických výkonů s porušením integrity
tělesného povrchu nebo se zvýšeným rizikem infekce musí mít omyvatelný povrch
stěn minimálně do výšky 180 cm a povrch nábytku a podlahy snadno čistitelné,
omyvatelné a dezinfikovatelné, pokud není dále uvedeno jinak.
NahoruPožadavky na vybavení ambulantních zařízení
Příloha č. 2 k vyhlášce č. 92/2012 Sb.
Požadavky na technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení
ambulantní péče je rozdělena na několik částí:
-
Požadavky na technické a věcné vybavení pracovišť lékařů a zubních
lékařů, pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a pracovišť jiných
odborných pracovníků.
-
Požadavky na technické a věcné vybavení pracovišť diagnostické a
léčebné péče v oborech radiologie a zobrazovací metody, dětská radiologie,
intervenční radiologie, neuroradiologie, nukleární medicína a radiační
onkologie.
-
Požadavky na technické a věcné vybavení laboratorních pracovišť
diagnostické a léčebné péče.
-
Požadavky na technické a věcné vybavení pracovišť soudního
lékařství, patologie a transfuzní služby.
Každá z nich je dále dělena na požadavky společné (A) a zvláštní pro
konkrétní typy pracovišť dle odborností (B).
Pro účely této publikace uvádíme podrobně pouze společné požadavky na
technické a věcné vybavení ambulantních pracovišť lékařů a část zvláštních
požadavků pro některá odborná pracoviště.
NahoruSpolečné požadavky pro ambulantní zařízení
-
Společné požadavky
-
Základní provozní prostory zdravotnických zařízení
ambulantní péče jsou:
NahoruPožadavky na prostory
-
ordinace lékařů a ordinace zubních lékařů (dále jen "ordinace lékaře“), pracoviště dalších
zdravotnických pracovníků nebo pracoviště jiných odborných pracovníků, ve
kterých jsou prováděny zdravotní výkony (dále jen "výkon“),
-
čekárna,
-
WC pro pacienty,
-
zákrokový sál, pokud jsou prováděny operační výkony, nebo
endoskopické výkony s porušením integrity tělesného povrchu nebo se zvýšeným
rizikem infekce,
-
přípravna pro výkony, pokud je zřízena.
-
Vedlejší provozní prostory zdravotnických zařízení
ambulantní péče jsou:
-
sanitární zařízení pro zaměstnance,
-
skladovací prostory,
-
místnost pro odpočinek zaměstnanců, pokud je zřízena.
Vedlejší provozní prostory mohou být společné pro více ordinací lékařů
a pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a jiných odborných
pracovníků.
- 3.
Ordinace lékaře a pracoviště dalších zdravotnických pracovníků a
jiných odborných pracovníků musí mít minimální podlahovou plochu (dále jen
"plocha“) 13 m2.
- 4.
Přípravnou pro výkony se rozumí místnost, kde je připravován
pacient k výkonům a dále kde jsou připravovány zdravotnické prostředky, léčivé
přípravky a léčivé látky před jejich aplikací pacientovi a vykonávány další
činnosti s tím související. Přípravna pro výkony musí mít minimální plochu 10
m2.
- 5.
Čekárna musí mít minimální plochu 7 m2, pokud není dále
uvedeno jinak, a musí být vybavena sedacím nábytkem. Čekárna může být společná
pro více ordinací lékařů a pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a jiných
odborných pracovníků, pokud má minimální plochu 10 m2. Pokud je
zdravotní péče (dále jen "péče“) poskytována kojencům, musí mít čekárna
minimální plochu 8 m2 a být vybavena přebalovacím stolem, není-li
tento stůl v ordinaci lékaře.
- 6.
WC pro pacienty musí mít předsíň vybavenou umyvadlem, není-li
umyvadlo umístěno v kabině WC. WC může být společné pro zaměstnance a pacienty
v případě, kdy zdravotnické zařízení ambulantní péče sestává maximálně ze 2
ordinací lékařů nebo pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a jiných
odborných pracovníků, pokud není dále uvedeno jinak. WC pro pacienty může být
společné pro více ordinací lékařů a pracovišť dalších zdravotnických pracovníků
a jiných odborných pracovníků.
- 7.
Zákrokový sál musí mít minimální plochu 10 m2 a mít
podlahy, stropy i stěny odolné proti poškození při pravidelném čištění, mytí a
dezinfekci.
- 8.
Skladovací prostory se vyčleňují pro oddělené skladování
materiálu, prádla a uklízečích a dezinfekčních potřeb. Skladovací prostory lze
nahradit vhodnými skříněmi. Skladování věcí musí být zabezpečeno tak, aby
nedošlo ke kontaminaci čistých věcí znečištěnými věcmi.
NahoruVybavení ordinace
- 9.
Vybavení ordinace lékaře, pracoviště dalších zdravotnických
pracovníků a pracoviště jiných odborných pracovníků:
-
vyšetřovací lehátko,
-
umyvadlo,
-
dřez na mytí pomůcek, pokud je prováděno mytí a čištění
pomůcek použitých k manipulaci s biologickým materiálem,
-
nábytek pro práci zdravotnických pracovníků a jiných odborných
pracovníků,
-
židle nebo křeslo pro pacienta,
-
skříň na léčivé přípravky,
-
stolky na přístroje a nástroje,
-
nepřenosná uzamykatelná schránka z kovu, pokud se skladují
omamné nebo psychotropní látky nebo přípravky je obsahující,
-
skříň na nástroje a pomůcky,
-
kartotéční skříň, pokud není zdravotnická dokumentace vedena
výhradně v elektronické podobě nebo pokud není zřízena centrální kartotéka,
-
chladnička na léčivé přípravky vybavená teploměrem, pokud se
uchovávají léčivé přípravky nebo pomůcky, které pro své uchování vyžadují nižší
teplotu než pokojovou, a chladnička na biologický materiál vybavená teploměrem,
pokud je uchováván biologický materiál,
-
tonometr, fonendoskop, teploměr lékařský, osobní váha,
výškoměr,
-
přebalovací stůl, pokud je poskytována péče novorozencům a
kojencům,
-
pomůcky a léčivé přípravky pro poskytnutí první pomoci včetně
kardiopulmonální resuscitace, tj. resuscitační rouška nebo samorozpínací vak
včetně masky, vzduchovody, rukavice, výbava pro stavění krvácení a prostředky k
zajištění žilního vstupu; pracoviště pracovníků nelékařských zdravotnických
povolání nemusí být vybaveno léčivými přípravky pro poskytnutí první pomoci a
prostředky k zajištění žilního vstupu,
-
sterilizátor, pokud se používají nástroje a pomůcky vyžadující
sterilitu a není zajištěna služba centrální sterilizace nebo dodávka veškerého
materiálu na jednorázové použití anebo pokud není dodáván veškerý materiál
sterilizovaný. Pokud je používána sterilizace formaldehydem, musí být
sterilizátor umístěn mimo místnost pro provádění výkonů,
-
lokální svítidlo vyšetřovací,
-
prostor pro svlékání pacienta a odložení oděvu.
Vybavení uvedené v písmenech h), j), n) a o) může být společné pro
více ordinací lékařů a pracovišť dalších zdravotnických pracovníků a jiných
odborných pracovníků. Vybavení uvedené v písmenech a) až c) a e) až q) může být
umístěno v kterémkoli ze základních provozů uvedených v části I. A bodě 1
písmenu a), d) nebo e) této přílohy. Kartotéční skříň, osobní váha a výškoměr
mohou být umístěny i v čekárně.
NahoruVybavení zákrokového sálu
- 10.
Vybavení zákrokového sálu:
-
umyvadlo, operační stůl nebo křeslo s operačním svítidlem,
-
kontejnery na sterilní materiál a sterilní nástroje,
-
kontejner na použitý operační materiál,
-
infuzní stojan nebo jiné zařízení umožňující bezpečné zavěšení
infuzních lahví a vaků (dále jen "infuzní stojan“),
-
instrumentační stolek,
-
další přístroje a nástroje podle oboru poskytované péče.
- 11.
Pokud je ve zdravotnickém zařízení ambulantní péče poskytována
péče ve více oborech, musí být splněny požadavky na vybavení stanovené pro
každý obor poskytované péče.
- 12.
Pokud je ve zdravotnickém zařízení ambulantní péče poskytována
péče v oboru, který není uveden v části B této přílohy, musí být splněny
požadavky na vybavení stanovené pro obor věcně nejbližší.
- 13.
Pokud je ve zdravotnickém zařízení ambulantní péče poskytována
péče dětem, musí být vybavení zdravotnického zařízení přizpůsobeno těmto
pacientům.
- 14.
Pokud je zdravotnické zařízení vybaveno zařízeními nebo přístroji,
které prokazatelně funkčně plně nahrazují technické a věcné vybavení uvedené v
části I. této přílohy nebo jeho část a činí je nadbytečným, takto nahrazené
vybavení nebo jeho část se nevyžaduje.
- 15.
Pokud jsou na vybavení jednotlivých ordinací lékařů, pracovišť
dalších zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků a dalších
provozních prostor zdravotnických zařízení ambulantní péče další nebo odlišné
požadavky, jsou uvedeny dále jako zvláštní požadavky.
NahoruZvláštní požadavky podle oborů péče
- B. Zvláštní požadavky
-
Zvláštní požadavky podle oborů péče ( uvedeny jen rozdíly
proti obecné části, tj. výjimky nebo další požadavky na vybavení u vybraných
ambulancí – nikoli u stacionářů)
Alergologie a klinická imunologie – spirometr pro
vyšetření křivky průtok-objem, pokud není vyšetření zajištěno na jiném
pracovišti zdravotnického zařízení nebo smluvně.
Algeziologie – dávkovač stříkačkový nebo infuzní pumpa,
pulzní oxymetr.
Angiologie
- -
ultrazvukový indikátor průtoku,
- -
sonograf s dopplerovským modulem, pokud není zajištěno na jiném
pracovišti ZZ nebo smluvně,
- -
EKG přístroj, pokud není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo
smluvně,
- -
dávkovač stříkačkový.
Cévní chirurgie – monitor, pokud je digitální přenos
obrazů, nebo negatoskop, instrumentárium pro chirurgické výkony.
Dermatovenerologie – lupa, gynekologický vyšetřovací
stůl, pokud je poskytována venerologická péče.
Pokud je poskytována venerologická péče, nemůže být WC společné pro
zaměstnance a pacienty.
Diabetologie – glukometr, ladička.
Dorostové lékařství – optotypy, vybavení k určení
barvocitu.
Endokrinologie – sonograf se sondou pro vyšetření štítné
žlázy, pokud není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně.
Foniatrie – křeslo vyšetřovací, sedačka pro lékaře,
mikroskop, zdroj studeného světla, endoskopické optiky pro vyšetření nosu a
hrtanu, laryngostroboskop, odsávačka, sady ORL nástrojů, tichá komora,
audiometr klinický, tympanometr, zařízení pro slovní audiometrii ve volném
poli, pokud jsou zkoušena a vydávána sluchadla.
Nevyžaduje se vyšetřovací lehátko, osobní váha a výškoměr.
Gastroenterologie – endoskopický stůl nebo polohovací
lehátko, gastroskop nebo kolonoskop, zdroj studeného světla, elektrochirurgický
generátor, odsávačka, základní endoskopické instrumentárium, infuzní stojan,
výlevka na biologický a kontaminovaný odpad, mycí a dezinfekční přístroj, pokud
není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně.
Geriatrie – vyšetřovací lehátko s nastavitelnou výškou,
EKG přístroj, pokud není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně, pomůcky
pro nácvik soběstačnosti a pro funkční hodnocení mobility.
Gynekologie a porodnictví – gynekologický vyšetřovací
stůl, kolposkop, sedačka pro lékaře, vyšetřovací světlo, pelvimetr, sonograf,
pokud není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně, přístroj pro
poslouchání ozev plodu (fetální doppler), pokud není pracoviště vybaveno
sonografem.
Pokud se provádí screeningová gynekologická cytologie, zřizuje se
cytologická laboratoř splňující požadavky na vybavení uvedené v části III.B
bodě 5 této přílohy.
Perinatologie a fetomaternální medicína – vybavení je shodné a
dále ve vybavení musí být sonograf s dopplerovským modulem, kardiotokograf.
Onkogynekologie – vybavení shodné, není požadován pelvimetr a
fetální doppler.
Urogynekologie – gynekologický vyšetřovací stůl, kolposkop,
sedačka pro lékaře, vyšetřovací světlo, urodynamická jednotka pro cystometrii,
profilometrii, uroflowmetrii.
Hematologie a transfuzní lékařství – EKG přístroj (pokud
není zajištěno na jiném pracovišti ZZ nebo smluvně).
Dále musí být…