3.17.11
OŠE/11 – Edukace diabetika se syndromem diabetické nohy
Mgr. Markéta Bodská
Všeobecný standard – doporučený postup pro potřeby všeobecných sester
A. Identifikační údaje
B. Kritéria struktury (S)
Primární prevence diabetiků s rizikem syndromu diabetické nohy je velmi důležitá. Při edukaci pracujeme s názornými pomůckami, používáme tištěné publikace a nedílnou součástí edukace je zpětná vazba a případná reedukace pacienta či jeho rodiny. Včasná a kvalitní edukace může snížit riziko vzniku defektu u diabetika. Edukaci lze provádět skupinovou či individuální. Edukaci provádí registrovaná všeobecná sestra bez odborného dohledu.
1. Prostředí: ambulance praktického lékaře, diabetologická ambulance, domácí péče, pobytové sociální zařízení, všechny ambulance, kde se může objevit pacient s diabetem mellitus v riziku syndromu diabetické nohy, lůžková oddělení atd.
2. Pomůcky: nesterilní rukavice, názorné pomůcky (papírové pilníčky na nohy, ukázka vhodné a nevhodné obuvi, vzorníček krémů na nohy, zrcátko atd.), tištěná forma informací, edukační DVD či CD, ukázka vhodných a nevhodných pomůcek k pedikúře atd.
3. Zdravotnická dokumentace: edukační protokol
C. Kritéria procesu (P)
Sestra:
- Vybere vhodné a klidné místo k edukaci.
- Pozve pacienty k individuální či skupinové edukaci.
- Připraví si odborné podklady k edukaci.
- Připraví si pomůcky k edukaci, popřípadě počítač k přehrání CD či DVD.
- Představí se pacientovi a seznámí ho s průběhem edukace.
- Cílenými dotazy zjistí povědomí pacienta o syndromu diabetické nohy.
- Vysvětlí pacientovi rizika syndromu diabetické nohy, jeho vznik a důsledky.
- Probere s pacientem připravené názorné pomůcky a jejich bezpečné používání, nechá ho vyzkoušet si je, zkontroluje obuv, ve které pacient přišel, a vysvětlí mu vhodnost či nevhodnost konkrétní boty, názorně ukáže péči o nohy.
- Vysvětlí nutnost vhodné obuvi a rizika nevhodné obuvi.
- Vysvětlí zásady bezpečné medicinální (suché) pedikúry.
- Naučí pacienta zásadám správné péče o nohy.
- Zpětnou vazbou si ověří podané informace.
- Přehraje připravené CD či DVD nebo ho po domluvě zapůjčí pacientovi domů.
- Vyplní s pacientem edukační protokol, eventuálně si domluví termín další edukace či reedukace.
- Edukační protokol s pacientem podepíše a jednu kopii mu předá domů.
- Uklidí veškeré pomůcky, provede desinfekci použitých pomůcek.
- Založí edukační protokol do dokumentace pacienta.
D. Kritéria výsledku (V)
Pacient je na edukován o prevenci vzniku syndromu diabetické nohy.
Pacient umí samostatně a správně pečovat o nohy.
Pacient rozpozná vhodnou a nevhodnou obuv.
Pacient zná zásady bezpečné medicinální pedikúry.
Pacient zná rizika vzniku defektu u syndromu diabetické nohy.
Příloha č. 1 – Rozlišení neuropatického a angiopatického defektu