dnes je 2.1.2025

Input:

OŠE/11 - Edukace diabetika se syndromem diabetické nohy

20.6.2014, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.17.11
OŠE/11 – Edukace diabetika se syndromem diabetické nohy

Mgr. Markéta Bodská

Všeobecný standard – doporučený postup pro potřeby všeobecných sester

A. Identifikační údaje

                     
Cíl standardu: Pacient bude edukován o riziku syndromu diabetické nohy,
bude znát zásady péče o nohy, rizika vzniku defektu
Závazný pro: Všeobecné sestry, všeobecné sestry se specializovanou způsobilostí pro intenzivní péči, zdravotnické záchranáře
Autor: Mgr. Bodská Markéta(podiatrická sestra, Diabetologické centrum FNKV)
Odborný garant:
Za aktualizace a revize odpovídá: - autor - Centrum pro kvalitu ve zdravotnictví, LF MU Brno- CEESTAHC – Central and Eastern European Society
of Technology Assessment in Health Care.
Revize: 1x za 2 roky
Záznam o provedených revizích:
Aktualizace: mimo pravidelné revize
Záznam o provedených aktualizacích:

B. Kritéria struktury (S)

Primární prevence diabetiků s rizikem syndromu diabetické nohy je velmi důležitá. Při edukaci pracujeme s názornými pomůckami, používáme tištěné publikace a nedílnou součástí edukace je zpětná vazba a případná reedukace pacienta či jeho rodiny. Včasná a kvalitní edukace může snížit riziko vzniku defektu u diabetika. Edukaci lze provádět skupinovou či individuální. Edukaci provádí registrovaná všeobecná sestra bez odborného dohledu.

1. Prostředí: ambulance praktického lékaře, diabetologická ambulance, domácí péče, pobytové sociální zařízení, všechny ambulance, kde se může objevit pacient s diabetem mellitus v riziku syndromu diabetické nohy, lůžková oddělení atd.

2. Pomůcky: nesterilní rukavice, názorné pomůcky (papírové pilníčky na nohy, ukázka vhodné a nevhodné obuvi, vzorníček krémů na nohy, zrcátko atd.), tištěná forma informací, edukační DVD či CD, ukázka vhodných a nevhodných pomůcek k pedikúře atd.

3. Zdravotnická dokumentace: edukační protokol

C. Kritéria procesu (P)

Sestra:

  1. Vybere vhodné a klidné místo k edukaci.
  2. Pozve pacienty k individuální či skupinové edukaci.
  3. Připraví si odborné podklady k edukaci.
  4. Připraví si pomůcky k edukaci, popřípadě počítač k přehrání CD či DVD.
  5. Představí se pacientovi a seznámí ho s průběhem edukace.
  6. Cílenými dotazy zjistí povědomí pacienta o syndromu diabetické nohy.
  7. Vysvětlí pacientovi rizika syndromu diabetické nohy, jeho vznik a důsledky.
  8. Probere s pacientem připravené názorné pomůcky a jejich bezpečné používání, nechá ho vyzkoušet si je, zkontroluje obuv, ve které pacient přišel, a vysvětlí mu vhodnost či nevhodnost konkrétní boty, názorně ukáže péči o nohy.
  9. Vysvětlí nutnost vhodné obuvi a rizika nevhodné obuvi.
  10. Vysvětlí zásady bezpečné medicinální (suché) pedikúry.
  11. Naučí pacienta zásadám správné péče o nohy.
  12. Zpětnou vazbou si ověří podané informace.
  13. Přehraje připravené CD či DVD nebo ho po domluvě zapůjčí pacientovi domů.
  14. Vyplní s pacientem edukační protokol, eventuálně si domluví termín další edukace či reedukace.
  15. Edukační protokol s pacientem podepíše a jednu kopii mu předá domů.
  16. Uklidí veškeré pomůcky, provede desinfekci použitých pomůcek.
  17. Založí edukační protokol do dokumentace pacienta.

D. Kritéria výsledku (V)

Pacient je na edukován o prevenci vzniku syndromu diabetické nohy.

Pacient umí samostatně a správně pečovat o nohy.

Pacient rozpozná vhodnou a nevhodnou obuv.

Pacient zná zásady bezpečné medicinální pedikúry.

Pacient zná rizika vzniku defektu u syndromu diabetické nohy.

Příloha č. 1 – Rozlišení neuropatického a angiopatického defektu1

  Neuropatie Angiopatie
Anamnéza DM trvající roky, příznaky neuropatie Metabolický syndrom, kouření
Nahrávám...
Nahrávám...