4.1.7
Význam pojmu privilegium v lékařské etice
Bc. Petr Slanina, Fakulta humanitních studií UK, Praha
NahoruÚvod
Ve všeobecné encyklopedii je uvedeno, že "privilegium (z lat.)
znamená výhodu či výsadu přináležející osobě, skupině osob či instituci,
organizaci, buď za mimořádné společenské zásluhy, nebo u osob za příslušnost k
nějaké společenské skupině, která má privilegia dlouhodobě zaručena pro všechny
své členy. V této souvislosti pak hovoříme o privilegovaných vrstvách.
Privilegia lze získat oficiálně, ale lze jich dosáhnout i neformálním způsobem
buď vymáháním násilím, nebo jako uznání za vysokou prestiž. Oficiální
poskytování privilegií určitým skupinám obyvatel je minimalizováno v soudobých
demokratických společnostech na základě principu rovných šancí. Jistým druhem
moderních privilegií je tzv. pozitivní diskriminace, která zvýhodňuje sociálně
znevýhodněné osoby, např. v pracovních příležitostech“ (12, str. 396).
NahoruPrivilegium jako mnohovrstevný pojem
S pojmem privilegium se můžeme setkat prakticky v každém oboru
lidské činnosti, ať již jde o historii (např. historické listiny Privilegium
maius, Privilegium minus či Privilegium pro Slavis) (12), judikaturu
(privilegium fori) nebo také kanonické právo (privilegia paulinum a petrinum)
(8). V minulosti byla jak formálně udělovaná, tak i neformální privilegia
spojována s etikou cti a etikou odpovědnosti. Etiku cti přitom vždy doprovázela
výjimečná postavení a jednalo se tedy o etiku elit. Elity naopak legitimovaly
svá privilegia tím, že se řídily etikou cti. Např. donedávna nebyla u
japonských důstojníků výjimkou sebevražda jako následek selhání. Takovéto
pojetí elit a s nimi spojených privilegií je nám v současnosti poměrně cizí, i
když do jisté míry i dnes očekáváme u takzvaně privilegovaných osob chování dle
etiky cti, a to zejména tam, kde člověk bere do rukou životy jiných lidí. Jistá
úroveň morálky je předpokládána např. u lékařů, pilotů apod (9).
NahoruPrivilegium v počátcích lékařství
Z již uvedeného vyplývá, že různá privilegia se od nepaměti
vyskytují též v medicíně a zdravotnictví. Tak např. "ve starověkých
civilizacích bylo již samotné zdraví považováno za privilegium, které bohové
člověku udělují za náboženskou poslušnost, a nemoc byla trestem za provinění“
(6, str. 13). I veškerou činnost lékařů, např. ve starověkém Egyptě, řídily a
všemožně ovlivňovaly náboženské představy. Lékaři věřili, že zdraví či nemoc
závisí na přízni či nepřízni bohů a tomu byla podřizována i léčba. Ve staré
Mezopotámii zase souvisel výklad příčiny nemoci s tzv. démonologií. Nemocný
člověk byl napaden démonem, stal se nečistým a nositelem nákazy. S nemocí jako
s božím trestem se setkáváme i ve Starém zákoně, kdy např. tzv. pelištejnský
mor byl pohromou a trestem za uloupení schrány Boží smlouvy v izraelském chrámu
Pelištejci (1. Sam 5, 6). Dnešní vědci se domnívají, že tímto morem mohla být
např. dysenterie, cholera nebo syfilis, ještě pravděpodobněji snad v tehdejších
dobách velice častý tzv. dýmějový mor, který se projevoval nápadným zduřením
lymfatických uzlin (3). "Podstatnější výjimkou v tomto myšlení bylo pouze
čínské lékařství, které náboženskému vlivu podléhalo nejméně a nemoc
vysvětlovalo jako porušení hygienických pravidel“ (6, str. 13).
NahoruPrivilegium a nemoc
I v dnešní době známe nespočet privilegií souvisejících se zdravím a
nemocí nebo takových, která jedincovo zdraví ovlivňují. Vysoce společensky
postavený člověk užívající privilegia elit si např. nemůže být paradoxně jist,
zda se mu dostane té nejlepší péče, jakkoli by toto bylo předpokládatelné,
neboť jeho léčbu zvládne pouze lékař, který také náleží k elitě, odváží se
zahájit terapii a unese společenský a mediální tlak při případném neúspěchu
(1).
Závažně nemocný člověk získává určitou sociální roli, kterou lze
charakterizovat mj. i tím, že získává určitá privilegia (tzn. že je zproštěn
určitých povinností, ale zároveň nemusí mít stejná práva jako zdraví lidé)
(13). Privilegia nemocného mohou spočívat např. v právu na nemocenské dávky,
právu přerušit své pracovní zařazení nebo nevykonávat povinnosti spojené s
výkonem sociálních rolí. Naopak redukce práv nemocného oproti zdravým jedincům
se může týkat např. omezené možnosti svobodně se pohybovat. Je třeba však mít
na paměti, že společnost tato privilegia uznává a respektuje pouze za podmínky,
že nemocný považuje svoji nemoc za nežádoucí a snaží se vzniklou situaci
napravit, tj. obnovit stav zdraví či zachovat zdraví omezené (10). Podle
Parsonse nemoc může vzniknout i jako taktika těla, tj. v případě, kdy si
extrémně zaměstnaný člověk nechce povolit odpočinek, ačkoliv ví, že jej nutně
potřebuje. Tělo pak reaguje nemocí, která je samotným nemocným i jeho okolím
přijímána jako přijatelnější důvod pro odpočinek než "obyčejná“ dovolená.
"Nemocnému“ se pak dostává privilegia zproštění od povinností, výčitek svědomí
i od morální viny (7). V psychologické literatuře najdeme pro takové chování
výstižný termín "útěk do nemocí“ a s tím spojené "zisky z nemoci“. V každém
případě však lze predikovat, že člověk se sám svým životním stylem podílí na
vzniku nemoci a nemoc si vlastně vybírá, i když samozřejmě ne zcela vědomě.
Tato nemoc je pak ale mnohdy používána jako sociologický nástroj a lidé si
často své…